Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.02 23:08 - Отровите, които ядем...
Автор: anansar Категория: Лайфстайл   
Прочетен: 556 Коментари: 1 Гласове:
4

Последна промяна: 05.02 23:25

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 В наши дни е почти невъзможно да избягаме от преработените храни. Те са  един от основните причинители на затлъстяване, диабет тип 2 и високо кръвно налягане , абуквално заливат рафтовете на хранителните вериги.

За преработени се считат всички продукти, които са преминали през поредица от механични или химически преработки, извършени с цел подобряване на търговския вид и увеличаване срока на годност. Тези храни обикновено се продават в пакети или в кутии и съдържат повече от една съставка.

Но защо тези „храни“ са толкова опасни? И какво ги превръща в отрови, които ядем?

Лесно е да се преяде с тях

Всички искаме да се храним с вкусна храна. Това е заложено в човешката ни природа. Тоест, ако един производител иска да продаде продукта си, той на всяка цена трябва да се погрижи продуктът да е максимално вкусен. В наши дни конкуренцията е висока, ресурсите са ограничени и производителите се нуждаят от евтин начин, по който да подобрят вкуса на храната, което да я направи по-търсена и желана.

Решението се казва мононатриев глутамат (от англ. monosodium glutamate – MSG). Това е овкусител, познат още с другото си наименование E621, който се използва широко в хранителната индустрия. Чрез добавянето на MSG дори и най-евтината храна може да се превърне в деликатес. Проблемът е, че прекомерната консумация на мононатриев глутамат може да причини лептинова резистентност. Лептинът е хормон, който регулира чувството на ситост. След хранене мастните клетки секретират повече лептин, който достига до рецепторите на мозъка и чувството на глад намалява.

Когато обаче рецепторите в мозъка ви станат резистентни към действието на лептина, се засищате все по-трудно, което води до преяждане (научете повече за лептина в тази статия). Именно това е една от причините за проблема със затлъстяването в глобален мащаб – не можем да спрем да консумираме „вкусните“ преработени храни, защото просто не изпитваме засищане.image

Преработените храни не съдържат достатъчно фибри

Нуждам се приблизително от 20 до 30 грама фибри на ден.  Но ако преработените храни преобладават в менюто  най-вероятно не си набавяме и половината от този грамаж. Голяма част от фибрите се губят при процеса на преработка или се премахват умишлено от производителите. Затова и повечето преработени храни имат ниско съдържание на фибри. Фибрите имат редица ползи за здравето – захранват полезните бактерии в чревния тракт, подпомагат перисталтиката, забавят усвояването на храната, помагат за контрола на кръвната захар и инсулина, като вследствие на това изчезва постоянното чувство на глад.

Преработените храни съдържат твърде много захар

Преработените храни обикновено съдържат изключително много добавена захар или нейния зъл близнак – глюкозо-фруктозен сироп. Захарта увеличава риска от инсулинова резистентност, повишава нивата на триглицериди и лош холестерол и води до натрупване на опасни висцерални мазнини около вътрешните органи.  Прекомерната консумация на захар е пряко свързана с някои от водещите причини за смърт в световен план – сърдечно-съдови заболявания, диабет, затлъстяване и рак.

Проблемът е, че хората приемат захар, без дори да подозират, чрез преработените храни. Те са основният източник на рафинирана захар в менюто на съвременния човек. Голямо количество захар се съдържа дори в наглед необичайни места- консерви с боб, кисели краставички, туршии, консерви месо, салами, пастети, майонези и други сосове, лютеници итн.

Преработените храни съдържат рафинирани растителни масла

Производителите използват рафинирани растителни мазнини, защото са евтини и имат дълъг срок на годност. Тези мазнини обаче са вредни за здравето, а и повечето хора и без това консумират твърде много от тях. Рафинираните масла и олиа са бедни на омега-3 мастни киселини и съдържат прекалено много омега-6. Естествено за нас хората е да консумираме омега-3 и омега-6 в съотношение 1 към 1.

За съжаление, поради екстремната обработка на храните, съвременното съотношение на двата вида мастни киселини е по-скоро 20-30 към 1 в полза на омега-6. Този изкривен баланс води до отделяне на повече свободни радикали и засилва възпалителните процеси в тялото. Ако мазнините са хидрогенирани, те стават дори още по-опасни. Хидрогенираните мазнини (трансмазнини) са сред най-вредните вещества, които можете да намерите на хранителните щандове. (маргарините и продуктите за мазене, продуктите имитиращи кащкавал и сирене итн).

Най-сигурният начин да ги избягвате е, като намалите драстично консумацията си на преработени храни. Яжте истински мазнини като студено-пресован зехтин и кокосово масло.

Преработените храни са бедни на витамини и минерали

В сравнение с натуралната храна преработената е изключително бедна на хранителни вещества. В повечето случаи изгубеното по време на преработката се компенсира чрез добавяне на синтетични витамини и минерали. Въпреки това, синтетичните вещества не са добър заместител на микронутриентите, съдържащи се в истинската храна.

Също така, не трябва да забравяме, че натуралните храни не съдържат единствено витамини и минерали, но и много други вещества като фитонутриенти, антиоксиданти и други, за които учените тепърва научават повече. Затова най-добрият начин да си набавите важните за тялото вещества остават непреработените, естествени храни.
image

Преработените храни съдържат много сол

Солта е поредната съставка на преработените храни, която се добавя в прекалени количества, за да се гарантира по-добър вкус и по-дълъг срок на годност. Нуждаете се средно от около 1500 до 2300 мг натрий на ден (0.75 до 1 чаена лъжица сол), но благодарение на преработените храни тази цифра лесно може да превиши 3400 мг дневно.

А солта и захарта са бели убийци.  Ако изключите солта от менюто си, в рамките на няколко месеца ще изгубите около 10-15 % от наднорменото си тегло. Телата на модерните хора са претъпкани със сол. За да компенсира това огроно, задушаващо го количество сол, организъмът трупа вода в т.нар. „мастни депа“. Тоест килограмите се увеличават.

Аз лично съм правил този експеримент- спрях солта за период от 6 месеца. Докато солният баланс в организма ми започне да се нормализира минаха около 3. След това бързо започнах да губя килограми. На седмия месец бях свалил 12 килограма от теглото си.  Това без спорт, без пиене на хапчета, без промяна на хранителния режим. 




Гласувай:
4
0



1. nedovolen - Според д-р Гайдурков, мисля, чо...
25.02 21:25
Според д-р Гайдурков, мисля, човечеството е единственият животински представител на планетата, забравило храната си.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: anansar
Категория: Лайфстайл
Прочетен: 6098
Постинги: 13
Коментари: 12
Гласове: 39
Архив
Календар
«  Септември, 2018  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930